maandag 27 oktober 2008

Financiele crisis, recessie ......!

Afgelopen week in het nieuws .....

De markt voor luxeartikelen staat door de huidige financiële crisis een zware tijd te wachten, onderzoekers voorspellen dat de markt in het vierde kwartaal van dit jaar al met 1 procent zal krimpen. Consumenten zullen minder trek hebben om hun portemonnee tevoorschijn te halen voor exclusieve mode, juwelen en meubelstukken van grote ontwerpers.

Bij elke recessie -„vooral in het begin”- daalt de verkoop van luxeartikelen en kleding „heel scherp”, zeggen de kenners. „Een daling van omzet zie je vooral bij duurdere kleding en accessoires, en veel minder bij parfums.

Parfum is een gebruiksartikel, mensen hebben het nodig. Sieraden en horloges blijven ook goed lopen. In die branche geldt de logica dat het om waardevaste materialen gaat; er ontstaat een vluchtgedrag in goud en zilver.”

Andere zaken die zichtbaar worden als de economie er niet zo rooskleurig uitziet.
„Mensen proberen een bepaalde stijl vast te houden en doen dat met duurdere soorten van eenvoudiger artikelen. Zo zal iemand niet zo snel een mooie rok kopen, maar wel een fraaie bloes die minder kost; en eerder een spijkerbroek van een goed merk in plaats van een chic mantelpak. Je ziet dus een verschuiving van een goedkoper type artikel naar een duurder merk.”

Zo ook met accessoires en cosmetica. Vrouwen zullen aan hun imago blijven werken, „zonder dat dit met een enorme kostprijs gepaard gaat. Dat verklaart waarom ze meer lippenstift zullen aanschaffen als ze op iets anders moeten bezuinigen.”

Fabrikanten van dergelijke producten doen het in een recessie dus juist goed?
Dat gaat niet helemaal op! De afgelopen tien jaar zijn luxemerken alles gaan maken, zowel jassen en jurken als handtassen, sjaals en parfum. „Je moet heel veel parfum verkopen wil je één mantelpak of één mooie jas die je minder verkoopt, goed maken. Dus per saldo gaat het wel slechter.” Al maken opkomende markten waar rijkdom nog maar net wordt geëtaleerd dit gedeeltelijk goed.

Waar of niet waar?

Ondanks de situatie van dit moment en de 'hype' die dit veroorzaakt lees ik aan de andere kant ook dat er weer nieuwe geuren op de markt komen.
Ook met de diverse feestdagen voor de deur verwacht ik dat er in de parfum branche nog voldoende verkocht zal worden.

Geen opmerkingen: