Wat is de relatie tussen deze twee?
Geur is aan de mode onderhevig. Het is een onzichtbare modeaccessoire.
Daarom hebben alle respectabele modehuizen ook een parfumlijn opgezet.
Parfum is het puntje op de i van een verzorgde, elegante of modieuze verschijning; het verleent de schoonheid een extra uitstraling.
Is dit wel de juiste weg?
Je kunt je natuurlijk afvragen of iemand die kleding ontwerpt ook verstand heeft van parfum. En is parfum wel te combineren met kleding, is het wel zijn favoriete werk. ANders gezegd doet deze het "erbij", dan krijgt het nooit voldoende aandacht. Moeten ze het creëren van parfum niet aan andere overlaten.
De mensen kiezen toch voor deze parfums omdat ze van een bepaald (kleding) merk zijn. Genieten ze dan ook echt van de parfum?
Toch zijn ze sterk aan elkaar verbonden.
Dit zie je met name in het feit dat door de jaren heen ook de geuren met het tijd, trend en mode beeld meegaat. Parfumtrends weerspiegelen voor een deel ook de maatschappelijke ontwikkelingen.
In de jaren zeventig van de vorige eeuw waren de oriëntaals ruikende parfums populair. Het resultaat was een erg zware geur, eerder opvallend dan elegant.
In de jaren tachtig die daarop volgde was er een duidelijke terugkeer naar fraaie, vrouwelijke parfums.
Parfumtrends weerspiegelen voor een deel ook de maatschappelijke ontwikkelingen. In de jaren negentig zien we de opkomst van frisse, sportieve geuren voor mannen en vrouwen. ‘Naturel’ en ‘basic’ zetten de toon. Dit hangt samen met het groeiend milieubewustzijn in dit tijdvak. De nieuwe geuren roepen de suggestie op van groene velden en buitenlucht.
Wat kunnen we de komende jaren verwachten?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten