Parfum als verleidingsmiddel.
De Egyptenaren waren de eersten die parfum gebruikten voor het persoonlijke genot. Onder de regering van Cleopatra bereikt het parfumgebruik in Egypte een hoogtepunt. Toen ze aan het eind van haar regeerperiode de macht dreigde te verliezen riep ze de hulp in van de Romeinse heerser Julius Caesar. Deze verleidde zij met haar schoonheid en grote hoeveelheden parfum. Na haar dood kwam er een eind aan het tijdperk waarin schoonheid en het goede leven zeer werden gewaardeerd.
De Grieken namen de parfum over van de Egyptenaren en verbeterde de technieken. Voor hun was de viool de favoriete bloem voor de bereiding van de parfum.
Parfum in overvloed.
De Romeinen gingen nog een stapje verder en maakten overvloedig gebruik van de parfums. Zij waren ook vindingrijk in het ontwikkelen van nieuwe geuren. Hier leefden ze zich op uit en gebruikte parfum zelfs voor het insmeren van vloeren en muren. Onder de regering van keizer Nero vonden er grote parfumorgiën plaats.
Door de val van het Romeinse rijk en de vele oorlogen die daarop op volgde raakte de parfumindustrie op de achtergrond.
Ontwikkeling van het parfum in de middeleeuwen.
Als we de geschiedenislessen moeten geloven dan waren de mensen in de middeleeuwen erg vies en smerig. Dit is juist niet het geval. De mensen waren juist voorstander van wassingen en baden. Hierdoor kwam ook de ontwikkeling van het parfum weer op gang. Ook de komst van universiteiten in de grote steden hebben hieraan bijgedragen. Er werd een parfumhouder ontwikkeld om de geuren te kunnen verspreiden. Men geloofde dat deze geuren krachten bezaten om de epidemieën zoals de pest uit te roeien. Doordat er steeds meer ontdekkingsreizigers ontstonden (o.a. Marco Polo) was het mogelijk nieuwe ingrediënten toe te voegen en nieuwe markten te ontwikkelen.
De Nederlanders gingen een stap verder en hielpen de plaatselijke bevolking met de productie en verbetering van de landbouwtechnieken.
Parfum in overvloed.
De Romeinen gingen nog een stapje verder en maakten overvloedig gebruik van de parfums. Zij waren ook vindingrijk in het ontwikkelen van nieuwe geuren. Hier leefden ze zich op uit en gebruikte parfum zelfs voor het insmeren van vloeren en muren. Onder de regering van keizer Nero vonden er grote parfumorgiën plaats.
Door de val van het Romeinse rijk en de vele oorlogen die daarop op volgde raakte de parfumindustrie op de achtergrond.
Ontwikkeling van het parfum in de middeleeuwen.
Als we de geschiedenislessen moeten geloven dan waren de mensen in de middeleeuwen erg vies en smerig. Dit is juist niet het geval. De mensen waren juist voorstander van wassingen en baden. Hierdoor kwam ook de ontwikkeling van het parfum weer op gang. Ook de komst van universiteiten in de grote steden hebben hieraan bijgedragen. Er werd een parfumhouder ontwikkeld om de geuren te kunnen verspreiden. Men geloofde dat deze geuren krachten bezaten om de epidemieën zoals de pest uit te roeien. Doordat er steeds meer ontdekkingsreizigers ontstonden (o.a. Marco Polo) was het mogelijk nieuwe ingrediënten toe te voegen en nieuwe markten te ontwikkelen.
De Nederlanders gingen een stap verder en hielpen de plaatselijke bevolking met de productie en verbetering van de landbouwtechnieken.
Eau de cologne.
De beslissende vooruitgang binnen de parfumeriewereld ontstond na de introductie van eau de cologne. Op verschillende wijzen werd dit verfrissende water toegepast, in bad, in de wijn, op een beetje suiker of als monddouche. Een groot verbruiker van eau de cologne was keizer Napoleon.
De beslissende vooruitgang binnen de parfumeriewereld ontstond na de introductie van eau de cologne. Op verschillende wijzen werd dit verfrissende water toegepast, in bad, in de wijn, op een beetje suiker of als monddouche. Een groot verbruiker van eau de cologne was keizer Napoleon.
Grote vlucht in de ontwikkeling van de parfums.
Door het toevoegen van alcohol, de ontwikkeling van de verstuiver en de opkomst van de chemische industrie kwam de ontwikkeling van parfum in een stroomversnelling. Het werd mogelijk om ongekende geuren te ontwikkelen en een betere houdbaarheid te creëren.
Door het toevoegen van alcohol, de ontwikkeling van de verstuiver en de opkomst van de chemische industrie kwam de ontwikkeling van parfum in een stroomversnelling. Het werd mogelijk om ongekende geuren te ontwikkelen en een betere houdbaarheid te creëren.
Het ontstaan van bekende merken.
Na 1900 ontstonden er de ook nu nog bekende merken zoal Chanel, Nina Ricci enz.
Na 1900 ontstonden er de ook nu nog bekende merken zoal Chanel, Nina Ricci enz.
Parfums zoals Chanel no. 5 die al in 1921 zijn ontwikkeld zijn nu nog razend populair.
Door het koppelen van parfums aan kledinglijnen werd er weer een nieuwe markt gecreëerd. De reclame campagnes en het koppelen van parfum aan bekende personen zorgde voor een nog grotere groei. Door geuren en bekende persoonlijkheden aan elkaar te koppelen krijgt de consument de mogelijkheid om zich te voelen als hun idool of een bekende persoonlijkheid.
Door gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt is er weer een nieuw marketinginstrument bij gekomen. Deze tijd brengt met zich mee dat de consument wel steeds veeleisender wordt en niet gauw tevreden is. Het blijft voor alle merken toch een strijd om met de juiste verleiding te komen waardoor de consument geprikkeld wordt om te kopen.
De hele maatschappij is versneld, men heeft overal maar beperkt tijd voor en hier moet op ingespeeld worden. Hoe krijg je de aandacht en hoe hou je deze vast is in deze tijd de grote vraag.
Parfum als lifestyle.
Als we zo in vogelvlucht door de geschiedenis gaan (er is nog veel meer te vertellen) kom je er achter dat in ieder tijdperk er wel bepaalde personen belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling. Daarnaast heeft de lifestyle, die voor iedere periode weer anders was, veel bepaald rondom het gebruik en de ontwikkeling van het parfum. Ook in deze tijd heeft iedereen wel een eigen merk of geur die men als persoonlijke lifestyle gebruikt.
Door het koppelen van parfums aan kledinglijnen werd er weer een nieuwe markt gecreëerd. De reclame campagnes en het koppelen van parfum aan bekende personen zorgde voor een nog grotere groei. Door geuren en bekende persoonlijkheden aan elkaar te koppelen krijgt de consument de mogelijkheid om zich te voelen als hun idool of een bekende persoonlijkheid.
Door gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt is er weer een nieuw marketinginstrument bij gekomen. Deze tijd brengt met zich mee dat de consument wel steeds veeleisender wordt en niet gauw tevreden is. Het blijft voor alle merken toch een strijd om met de juiste verleiding te komen waardoor de consument geprikkeld wordt om te kopen.
De hele maatschappij is versneld, men heeft overal maar beperkt tijd voor en hier moet op ingespeeld worden. Hoe krijg je de aandacht en hoe hou je deze vast is in deze tijd de grote vraag.
Parfum als lifestyle.
Als we zo in vogelvlucht door de geschiedenis gaan (er is nog veel meer te vertellen) kom je er achter dat in ieder tijdperk er wel bepaalde personen belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling. Daarnaast heeft de lifestyle, die voor iedere periode weer anders was, veel bepaald rondom het gebruik en de ontwikkeling van het parfum. Ook in deze tijd heeft iedereen wel een eigen merk of geur die men als persoonlijke lifestyle gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten